باب: إن لله
مائة اسم إلا
واحداً.
12. ALLAH'IN YÜZDEN BİR EKSİK YANİ 99 İSMİ OLDUĞU
قال ابن عباس:
{ذو الجلال}
/الرحمن: 27/:
العظمة. {البَرُّ}
/الطور: 28/:
اللطيف.
İbn Abbas "zü'l-celal"(Rahman 27) "zü'l-azame =
azamet sahibi", "el-berru", "el-Iatifu" demektir,
demiştir.
حدثنا أبو
اليمان:
أخبرنا شعيب:
حدثنا أبو الزناد،
عن الأعرج، عن
أبي هريرة:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال: (إن
لله تسعة
وتسعين
اسماً، مائة
إلا واحداً،
من أحصاها دخل
الجنة).
[-7392-] Ebu Hureyre r.a.'nin nakline göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
"Allah'ın yüz'den bir eksik olarak doksandokuz ismi vardır.
Bu isimleri her kim sayarsa cennete girer" buyurmuştur.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
İmam Buhari bu konuda Allah'ın doksandokuz ismi olduğundan söz
eden hadise yer vermiştir. Bu hadisin açıklaması Daavat Bölümünde geçmişti.
"Buhari 'ahsaynahu' 'hafiznahu = onu ezberledik'
manasınadır demiştir."
Asili şöyle demiştir: Allah'ın isimlerini saymak, onları tek tek
sayıp ezberlemek değil, onlarla amel etmek demektir. Çünkü Allah'ın isimlerini
sayıp ezberlemek, Havaric hadisinde belirtildiği üzere kafir ve münafıklar için
de mümkündür. Sözkonusu hadiste Haricllerin Kur'an'ı okudukları ancak
boğazlarından öteye geçmediği belirtilmektedir.
İbn Battal şöyle demiştir: "Esmau'l-hüsna'yı saymak, sözle
olabileceği gibi, amelle de olabilir. Amel ile olanı Allah'ın el-ahad,
el-müteal, el-kadır vb. gibi kendisine mahsus isimleri olduğunu bilmektir. Bu
isimleri ikrar etmek ve karşısında boyun eğmek vaciptir. Allah'ın er-rahım,
el-kerim, el-afuvv vb. isimleri olup, bunların manalarında bu isimlere uymak
müstehaptır. Netice olarak bir kulun onlara göre amel etmiş olmak için
manasıyla bezenmesi müstehab olur. Böylece amell olarak Esma-i hüsna'yı saymak
mümkün olur. Bu isimlerin sözlü sayımına gelince, bunları bir araya toplamak,
ezberlemek ve vesile ederek dilekte bulunmakla olur. Allah'ın isimlerini sayma
ve ezberleme noktasında mü mine mu'min olmayan kimsenin katılması mümkün ise de
mu'min, iman ve o isimlere göre amel etme açısından ayrıcalıklı olur.